S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under november 2014

Av Margita - 28 november 2014 18:37

.....eller det gör jag väl alltid egentligen.

Reflekterar kanske är ett bättre ord.

Jag försöker förstå.

Förstå vår omvärld och varför människor gör och säger som de gör.


Man kan väl inte påstå att vi lever i en harmonisk värld.

Har väl människan aldrig gjort om vi ska vara riktigt noga.


Vissa perioder i människans historia har varit blodigare än andra.

Just nu tycker jag det ser mörkt ut faktiskt.

Här i Sverige är vi än så länge förskonade rätt så väl men attityderna förändras och till det sämre enligt mig. Ni får gärna rätta mig om ni tycker jag är ute och cyklar....kanske jag bara börjar bli gammal och kämpar med att förstå min samtid.


Ett exempel på det jag försöker förstå just nu är det faktum att många människor från främst Bulgarien och Rumänien kommer hit för att tigga.

Vi har ju i Sverige varit förskonade från detta men nu har vi det här.


Varje dag går jag förbi Maria från Bulgarien (ja, jag böjde mig ner och frågade efter hennes namn, jag klarar inte att gå förbi henne varje dag utan att säga nånting). Hade jag kunnat hade jag frågat ut henne om hur hon har det, om hon har barn osv) men hon kan inte engelska som jag testade.


Det har ju blivit lite diskussioner här och var om det här med tiggeriet. Är ganska så trött på att höra att de inte får vara här och tigga. Gärna någon annanstans men inte här...hur tänker man när man säger så? Jag förstår det inte. Jag blir både ledsen och arg på samma gång.


Det är verkligen inte lätt att gå förbi en människa som tigger. Jag får dåligt samvete och det hela känns olustigt. Men för den sakens skull kan jag ju inte klandra människan som sitter där. Ingen ska få mig att tro att de sitter där för ro skull. 


De sitter där för att Europa möjliggör det och för att deras länder inte tar hand om dem. I sina hemländer har de ingen framtid. De är på samhällets botten. Att sitta här och tigga är det bästa de kan göra. Ska vi bli arga på DEM för det?

Varför blir inte folk arga på samhället som ställt till det så eländigt så att de måste tigga?!

Jag förstår inte det....


Snälla förklara för mig varför man blir arg på en människa som tigger....och så kommer det in prat om kriminalitet också. Men....OM det nu är så att det finns kriminalitet inblandat då blir jag ännu mer förvirrad över att människor blir arga på tiggarna. För i så fall är de ju fast i de kriminellas nät och är väl som slavar. Så varför är folk så arga?


Jag förstår ingenting.   


Var finns empatin??

Var finns viljan att ta reda på vad det är för människor som sitter där utanför

affären?


Läs mer här om situationen för romer i Rumänien och Bulgarien.


Och här.


 

Bilden visar byn Malu Vinat utanför Bukarest i Rumänien. Här bor några av de romer som tigger på gatorna i Stockholm. Bilden är lånad av Dagens Nyheter.

Av Margita - 26 november 2014 16:03

Det pågår en julklappsjakt på mitt gym STC. I 5 veckor ska man träna minst 3 gånger per vecka och har man klarat alla veckor är man med i en julklappsutdelning.


Jag valde att gå med eftersom jag så gärna vill få in en rutin på att gå till gymmet minst 3 gånger i veckan och här har jag min chans. Är ju rätt så tävlingsinriktad när det gäller såna här saker.


Att träna för mig är i första hand för att må bra, inte att gå ner i vikt eller se snyggare ut. Sen om jag skulle förlora ca 3-4 kg skulle jag inte bli ledsen och om nån tycker att jag är snygg blir jag inte heller ledsen.   


Det är slående hur mycket mer jag orkar under en dag när jag tränat. Kroppen får sin smörjning och vill fortsätta att hålla igång verkar det som. Härlig känsla!   


Bildbevis!   

 











Av Margita - 25 november 2014 18:01

Kungälv ligger 2 mil norr om Göteborg.

Ytterby, där jag bor, ligger ca 3 km väster om Kungälv.

Förr i tiden sa man "Kungälvs-Ytterby" om Ytterby.


Det är alltså inte långt in till Kungälv för mig. 


Kända turistmål här är

Bohus Fästning

     

och Göteborgs Kex, som alltså ligger i Kungälv, namnet till trots.   


 


I Kungälv har det också snyggats till i parker och rabatter och blivit väldigt vackert i mitt tycke.

En park mellan busstationen och affärsgatan Västra Gatan har i många år "bara" varit en gräsmatta med träd, men nu har det hänt grejer.


En vacker staty, föreställandes Maria Magdalena.

 

 


Rabatter, som är vackra hela året runt, har anlagts runt om i parken.

             

Det är så vackert med gräs som fladdrar i höstvinden och som ger karaktär åt rabatten.


Ett träd har fått fina prydnader.

Gillar det!!

 

Intill parken ligger gamla Nämndehuset som det heter här - oftast heter det ju Kommunhuset på andra ställen. Här har det renoverats i eviga tider, men nu verkar det snart vara klart så kommunens tjänstemän kan flytta in igen till centrum.  

 

Tänk att nävorna fortfarande blommar så vackert! Det är ju inte riktigt klokt egentligen och lite skrämmande är det allt också. Höstarna har blivit varmare och varmare för varje år.


Men i vilket fall -

Välkomna att köra av E6:an och upptäck charmiga Kungälv när ni ändå har vägarna förbi uppåt Bohuslän. Eller om ni kanske kommer från andra hållet förstås....  

    

Av Margita - 24 november 2014 17:04

Ikväll skulle jag egentligen varit med och julpysslat med min trädgårdsförening men jag orkar inte....

 

Men herregud, hur klantig kan man bli!?!   

I omklädningsrummet idag innan zumban så springer jag rätt in i en vass bänkkant med vänsterfoten. Aj! Det gjorde så ont så jag började må illa. 

 

Men jag var med på zumban i alla fall, den vill jag inte missa.

Men sen när jag byter om så är min ena vänstertå alldeles blå och lila och det värker fortfarande. Kan inte riktigt stödja på foten när jag går.

 

Var det verkligen nödvändigt att göra på detta vis?! 

Jag skyller på att jag har nya progressiva glasögon...då kan det bli så här....men just idag när jag skulle mysa med julpyssel. 

Jag orkar inte vara social när jag har ont....säger en som nästan aldrig har ont nånstans och tänker på er som ständigt går med värk. Hur orkar ni???   


Jag får umgås med er istället och det är inte fy skam - så många fina människor det finns därute som bloggar och skriver fina, vackra och intressanta inlägg.


Av Margita - 23 november 2014 17:32

I veckan kom en ny matkasse från Lina och i fredags testade jag en japanskinspirerad rätt:


Tempurafriterad broccoli med asiatisk vintersallad

och edamamebönor

Ingredienser FÖR 2 PERSONER OBS!

  • Broccoli
  • Edamamebönor
  • Koriander
  • Lime
  • Morot
  • Röd Chili
  • Rödkål
  • Savoykål
  • Tempuramix
  • Japansk Soja (H)
  • Jasminris (H)
  • Olja (H)
  • Salt (H)
  • Socker (H)
  • Vatten (H)
  • Vitvinsvinäger (H)

Energiinnehåll

676 kcal/port.

 

TIPS!

 

Chili kan variera i hetta! För en mildare dressing, ta bort chilifröna och fröfästet.

  1. Koka 1 3/4 dl jasminris enligt anvisning på förpackningen.
  2. Limedressing: finhacka 1 röd chili (se tips!). Finriv det yttersta skalet och pressa saften från 1 lime. Lägg allt i en skål och blanda med 1 msk socker, 1 1/2 msk japansk soja och 1 1/2 msk vitvinsvinäger.
  3. Finstrimla 100 g savoykål och 100 g rödkål. Skala och grovriv 1 morot. Lägg allt i en skål och blanda med 1/2 ask koriander och limedressing.
  4. Blanda 1 förp tempuramix och 2 dl vatten (kallt) i en rymlig bunke. Skär 1 broccoli i buketter och blanda ner i tempurasmeten.
  5. Stek broccolin frasig i rikligt med olja i en stekpanna, 3-4 min. Låt broccolin rinna av på hushållspapper. Krydda direkt med lite salt.
  6. Koka 1 förp edamamebönor i lättsaltat vatten 5 min. Häll bort vattnet och strö över lite salt (gärna flingsalt).
  7. Häll upp lite japansk soja i en liten skål. Servera till tempurastekt broccoli, jasminris, asiatisk kålsallad och edamamebönor.

 

 

Själva tillagningen verkar i första anblicken rätt så avancerad i mitt tycke. Men när man väl börjar så insåg jag att det egentligen inte är så. Det är enkel matlagning men det är flera olika moment och det är vi inte så vana vid kanske. 

Jag var väldigt spänd på att smaka denna rätt eftersom det inte verkar så matigt kanske, men hoppsan! 

 

DET HÄR VAR RIKTIGT RIKTIGT GOTT!! Absolut värt att testa! Jag kommer att göra det här fler gånger.

 

Även om det är lite bökigt att fritera, om man inte är van, så är smaken värd allt arbete. 

Första gången faktiskt som jag friterat i köket. 

    

Edamamebönorna, eller gröna sojabönor som det faktiskt är, är helt underbart goda! Skulle jag kunna äta som godis.


 


Limedressingen är helt underbart god den också! 


Det är detta jag gillar med Linas matkasse. Ofta är det spännande smaksättningar och mat inspirerat från hela världen. Me like!! 

 

 

Av Margita - 21 november 2014 18:48

Idag har jag gjort följe med min syster yster på lite shopping i centrala Kungälv.

Vi har ju stort kalas snart i släkten. Vår pappa blir 85 år, systersonen blir 23 år och självaste ystersystern blir hela 60 år. Alltså tant!!   


Inte värt att jag säger var vi var, för då vet de blivande födelsedagsbarnen vad de får. 

Nej då, här avslöjas ingenting!


Men ett ställe kan jag väl avslöja för ingen får någon present därifrån i alla fall.

I bräckboden inhandlades lite kex för min del. De är ju faktiskt löjligt billiga där, 5 kr för en förpackning.

Såklart man fyller förråden.

Hoppas ni får en skön fredagskväll!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards