S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juli 2015

Av Margita - 31 juli 2015 20:38

På måndag nästa vecka åker jag till Grebbestad för vår årliga kusinträff.

Vi träffas just i Grebbestad för att det är där den simonssonska   släkten kommer ifrån.

Fast Simonsson var det några generationer sen...det började med Emil Simonsson, började och började...men ni fattar...Emil och hans Julia satte bo på Otterön utanför Grebbestad och fick hemskit många barn.   Av alla pojkar var där bland annat min morfar Vilhelm Petter Karlsson, men nu är jag lite förvirrad, varför tog de sig namnet Karlsson?? 


Ok, jag lovar att forska i detta, det här blir ju snurrigt...

Men i vilket fall är vi några kusiner då som ska träffas och det ska bli roligt.


Min syster och jag bilar upp och vi har hyrt ett rum på vandrarhemmet. 

Hoppas vädret blir någorlunda, ett bad däruppe vore inte helt fel.


Tyvärr grumlas min lycka något av min dåliga ekonomi.

Är ju sjukpensionär...och som sådan på absoluta botten i samhället...det är INTE roligt, börjar bli riktigt jobbigt faktiskt och inte blir det roligare av att politikerna hela tiden gynnar de som redan har pengar medan vi som inte har får betala för hela kalaset. 

Det är vad jag kallar för orättvisa!


Men det får bli ett eget inlägg om det senare där jag får spy upp mitt agg mot hur tillvaron ser ut för oss som är sjuka idag. 


Nu ska jag fokusera på Grebbestad.

Packa lite grejer och försöka njuta av resan.


TACK till min familj som alltid stöttar mig och som gör det möjligt för mig att göra denna resa upp till norra Bohuslän.


Kika gärna in här för att se vad Grebbestad är för ett ställe.

 

Taubestatyn i Grebbestad...om Taube måste jag också göra ett eget inlägg senare kom jag på nu...hehe...min morfar festade ihop med Taube...  

 

Kära Grebbestad   

Jag bodde faktikst här en tid med mormor och moster och även när min förstfödde kom till världen bodde vi här.

 

Av Margita - 30 juli 2015 20:49

Jag blir ledsen och upprörd, och många med mig, när man skjuter djur bara för att få en trofé. 

Det är så urbota tråkigt att vissa människor inte uppskattar de vilda djuren.

 

Ni har säkert läst om den trista historien om Cecil, en lejonhane i Zimbabwe.

Lejonet sköts brutalt ner av en rik amerikan och att han överhuvudtaget kunde göra detta är för att Zimbabwes lagar tillåter det. 

 

Nu jobbas det för att få USA och Europa att anta lagar som gör det förbjudet att ta in rester av döda djur som troféer och jag vill absolut vara med att stödja detta arbete.


Hoppas du också vill vara med att rätta till detta elände.


Klicka på länken nedan så kommer du till sidan där du kan skriva på.


 

https://secure.avaaz.org/en/save_africas_lions_loc/?copy


R I P Cecil   

 

Av Margita - 28 juli 2015 19:05

Hör till min förfäran att övergivandet av vuxna katter och kattungar ÖKAR!   


Hur kan man vara så hjärtlös och framför allt så OKUNNIG att man bara lämnar en katt vind för våg??


På nyheterna berättar de att familjer lämnar sin katt ENSAM utan tillsyn i upp till en vecka i vissa fall. Familjen har bara ställt ut massor med mat och vatten....men ursäkta, hur dum får man bli?? 


Hur har de tänkt sig att den katten ska klara sig en hel vecka helt ensam??

Det är djurplågeri på hög nivå.

Stackars stackars katter!   


Det är som om folk tror att en katt "klarar sig alltid" vilket de inte alls gör!

De är ju vana vid att vi tar hand om dem och dessutom är de kännande varelser som blir både rädda, ledsna och förvirrade när inte matte och husse är hemma. 


DESSUTOM: det är faktiskt lag på att en katt ska ha tillsyn minst 2 gånger om dan.

Den behöver färsk mat, färskt vatten och SÄLLSKAP!!


Tydligen måste vi upplysa folk om vad som gäller. 


En sak till:

kastrera alltid katten!


HÄR kan du läsa allt vad som gäller om skötsel och tillsyn av katter.

 

Min lilla Agnes, en klok kattdam som förstår en del av det jag säger:

till exempel:

Vill du bli kammad?

Då går hon till garderoben där kammen ligger.

Med det vill jag visa att katter, och andra djur för den delen, är inga varelser vi kan behandla hur som helst.

De ska få kärlek och respekt från oss människor!

 

 

Av Margita - 27 juli 2015 10:00

För några år sen när jag ställde ut Caelyn så träffade jag en annan sibirisk kattuppfödare som bor på landet mellan Göteborg och Borås.

 

Vi pratade lite om katter och när det sen visade sig att hon även föder upp undulater så blev det lite spännande. Jag har haft undulat i nästan hela mitt liv kan jag tycka och det är en fågel jag väldigt gärna skulle kunna tänka mig att ha igen.

 

Kristina, som köpte Aram ur min allra första kull, är också en tjej med intresse för hundar, katter och fåglar och ja, även trädgård. Vi kom på den briljanta idén att bjuda in oss själva till Helena som alltså föder upp både Sibiriska katter och undulater.   

 

Till vår glädje var vi välkomna så för några dar sen styrde vi kosan mot Rävlanda.

Hade jag vetat att Helena bor så vackert med en så fin trädgård då hade jag våldgästat henne för länge sen! 

 

Skämt åsido.

Huset ligger väldigt vackert med utsikt mot den vackra nejden runt Rävlanda. 

Här möttes vi av Helenas två hundar,

en Sheltiehona på 12 år och...

en Berner Sennenhona på drygt 10 år

   

Kristina hade med sig sin Abbe (en Sheltiehane på 3 år), som numer känner igen mig och räknar med mig in i hans flock (så ärad jag känner mig!) Han är så mysig!

 

Efter sedvanligt sniffande i baken på varann så kom alla tre hundar jättebra överens och de såg lyckliga ut när de sprang omkring i trädgården. Det var mäkta svårt att få till bra bilder kan jag säga! 

 

Vi hade fått en jättebra vägbeskrivning av Helena så det var inga problem att hitta trots att det var lite tvära svängar in på småvägar.

Måste ju visa Björketorps kyrka som vi passerade när vi nästan var framme.

Väldigt vacker - och urusel bild...

Ser den inte lite rysk ut?! 

 

 

Helenas man var hemma när vi kom och det visade sig att han ju är en trädgårdsnörd precis som Kristina och jag....vilken lycka!

Vi blev visade runt hela trädgården och nä....jag blev inte alls avundsjuk!   

 

När Helena och hennes man tog över huset så var det i princip bara åker men nu en prunkande trädgård med olika små spännande rum och vackra växter. Det ligger mycket arbete bakom denna trädgård!

           

Här har vi en pil som Helenas man beskurit så att det blivit som en koja.

Underbart!

 


Och tänk er nu att ni går omkring här i denna lummighet och så hör ni ett kvitter som inte liknar något inhemskt kvitter....utan...jovisst, undulatkvitter eller tjatter kanske snarare!! 

Helt magiskt!

Mitt i trädgården står en liten röd stuga och Helena bjuder oss in....

 

....in till alla hennes vackra undulater. Mitt habegär blev genast väldigt starkt!   

Fyra nymfparakiter bor också här. De är vackra tycker jag men väldigt skrikiga. Åtminstone var min Oskar det. 

     

På bilden ovan har precis en undulat flugit in igen från hålet till höger. Där utanför finns en voljär som de utnyttjar året runt. Det finns en utevoljär till åt andra hållet.

Här mår de jättebra!

   

 

Helena har planer för sina katter och undulater till hösten och jag följer med stort intresse.

Blir det kattungar så åker vi dit igen och hälsar på! 

Spännande!

Och....jag har fått nåt att fundera över. 

Undulatuppfödning??   

 

Vi träffade inte alla Helenas katter men S*Silver Screens Margaery var med oss utomhus.

Rätta mig Helena om jag säger fel...

 

 

S* Isrosens Topaz fick vi träffa inomhus.

Han är en sibirisk katt med färgteckning golden. Fick inte till nån bra bild...

  

Sen lånar jag en bild från Helenas hemsida bara för att visa likheten mellan 

IC S* Mickeltass Mirabell

 

och S* Senga's Caleana Caelyn (från min uppfödning)

 

och detta beror förstås på att de har samma magnifika pappa

S* Akilias Ragnarök

 

Så Caelyn och Mirabell är ju faktiskt halvsystrar. 


Nåväl, efter en härlig fika så var det dags att säga hejdå men både Kristina och jag kommer tillbaka när det vankas kattungar. Så roligt!!


Måste bara också visa detta fantastiskt fina porträtt av Kåres föräldrar, som han själv gjort. En konstnär!

 

Tack Helena och Kåre för en fin dag hos er!   

 

Besök gärna Helenas hemsidor:

 

Sibirisk katt


Undulater





Av Margita - 25 juli 2015 15:59

  

Min klematis på balkongen har börjat blomma men varför är de två kronbladen delvis gröna?

Någon som vet?




Av Margita - 23 juli 2015 10:21

Allt för många dar och för mycket energi upptas av att fundera ut vad jag ska äta till middag.

Många gånger blir det ett hoprafs av det jag har hemma och oftast inte sådär över sig gott.

Och ibland, till min besvikelse, äter jag nåt riktigt onyttigt bara för att jag inte kommer på nåt annat.


Så nu tänkte jag ändra på detta, en gång för alla!


Nu gäller 3-veckors matscheman!


Men inte på samma sätt som jag haft förut då jag varit överambitiös och då faller ju allt till slut.


Nej, nu har jag bestämt så här:


  • Måndag - Fisk
  • Tisdag - Vegetariskt
  • Onsdag - Vegetariskt
  • Torsdag - Soppa
  • Fredag - Fågel
  • Lördag - Kött
  • Söndag - Fisk




Sen har jag letat upp olika rätter ur alla mina kokböcker och från internet som jag vet är nyttiga och lätta att göra och gärna också billigt.


Så vecka 1 har jag alltså bestämda rätter varje dag, likaså vecka 2 och vecka 3. Så rullar schemat på.


Det fina i kråksången med denna variant är att jag har ett färdigt matschema men jag måste ju inte följa det slaviskt, absolut inte. Vill jag ha nåt annat en dag så tar jag naturligtvis det. Men med den här metoden behöver jag inte längre fundera och slösa energi och kraft på VAD jag ska äta varje dag.


Hurra!


Igår åt jag för övrigt en god kikärtscurry och idag blir det en kalifornisk lök- och blomkålssoppa!


 

  •  
Av Margita - 21 juli 2015 12:01

På Facebook finns ju många grupper man kan gå med i och jag är med i en hel massa olika.

I musikkategorin är jag bland annat med i en grupp som heter "Vi som lyssnade på Tio i Topp" och för er som är för unga så var det ett program som gick på radion i många, många år när jag var tonåring.

Läs mer om programmet här.


Jag minns fortfarande ljudet av mentometerknapparna när ungdomarna på plats fick rösta fram de låtarna som de tyckte bäst om.


Åh hjälp! Nu hittade jag ett arkiv på Sveriges Radio där man kan lyssna på gamla inspelningar!!! 

Kära nån, vilket igenkännande!

Här kan du om du vill höra hur de där knapparna låter! Fast det var visst fejkat läser jag nu.

Ljudet kom från en leksakspistol!   


Här kan du lyssna på gamla Tio i Topp!



Mina föräldrar hade en sommarstuga lite utanför Göteborg och jag älskade att följa med dit men var det dags för Tio i Topp så var transistorradion tvunget att följa med och nåde den som avbröt mig i lyssnandet!


Nu blev jag påmind i denna grupp om några låtar som jag lyssnade ganska så intensivt på när de låg på listorna.

Den här till exempel. Jag drogs till texten, jag var en sökande och rätt sorgsen tonåring som ville ha kärlek i form av pojkvän men aldrig riktigt lyckades med den bedriften. 

Med den här musiken och texten kunde jag lida riktigt ordentligt.   

Jag kände igen mig så väl. Som tonåring var jag blyg, sorgsen, rädd...kanske inte så ovanligt för den delen. Så den här låten tog jag verkligen till mitt hjärta.


Av Margita - 20 juli 2015 22:21

Jag är lite dålig på att hålla reda på mina fyrbenta vänners födelsedagar så jag vet att jag glömt att gratta min senaste/sista kull Caelyn och Calypso på deras födelsedag den 13 juli.


STORT GRATTIS till er i efterskott på 3-årsdagen!


Calypso och Caelyn   


Calypso 3 veckor

    

och Caelyn....jag älskar den här bilden på henne. Den visar hennes karaktär, en lite kaxig tjej, men ändå rätt försiktig. Så söt. Hon är mamma till en kull och ska paras i år igen. Hos MissEmmis i Göteborg, inte hos mig, för jag äger henne inte längre. 


Sen har vi haft ytterligare ett födelsedagsbarn, eller katt snarare och det är min egen lilla drottning här hemma, Agnes.


STORT GRATTIS även till dig min kära vän.

Tänk att du redan är 7 år!!


Du kom hem till mig som liten bebis, bara 3 månader gammal.


Här är en bild när hon bott hos ett tag men hon är ännu inte året. 

Söta Agnes!   

 

och så här ser Agnes ut nu.

Stora damen som slappar i soffan tillsammans med mig.

Vad vore livet utan våra fyrbenta vänner?

Väldigt tomt!  


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards