S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under november 2012

Av Margita - 30 november 2012 17:29

Idag har jag varit hos mina föräldrar som passerat 80-årsstrecket.

De är pigga och alerta för sin ålder (vilket inte är ovanligt nu för tiden) och det är jätteroligt! Men vissa saker vill jag hjälpa dem med, så idag hjälpte jag till att sätta upp julgardiner.

Riktigt mysigt.

 

Gardinerna är uppe

Mycket annat juligt ska också placeras ut och allt hanns inte med idag.

Framför allt inte som mamma hellre sitter framför datorn och spelar ett fjärilsspel   

Till min fasa är hon bättre än mig!!!!   hehe

 

Juliga saker är framme och ska sättas ut på sina platser.

 

Här sitter mamma och låter mig göra jobbet   

 

En vacker gammal adventsljusstake har kommit på sin rätta plats.

 

Första dagen här med minusgrader! Brrrr

så nu är det färdigsuttet härute

 

Efter väl förättat värv gottade vi oss i fredagslaxen! Mums! En skvätt vin blev det också!

 

Ha en skön fredagskväll!

Av Margita - 29 november 2012 17:30

Jag känner ett behov av att skriva av mig.

Om det ska vara offentligt vete tusan.

Men jag tror ändå jag publicerar detta.

Då kanske det blir mindre dramatiskt för min del och jag är övertygad om att jag delar samma känsla med en hel massa människor - tyvärr.

Känslan jag pratar om är den att sakna en partner. 

Jag har nu varit singel igen i över 5 år och det är då det sätter in. Längtan. 

Många som sitter i hopplösa relationer förstår mig kanske inte. De vill bara komma loss och längtar efter egen tid. Men när man som jag har haft den där egna tiden ett bra tag så börjar, i alla fall jag, längta efter vardagliga saker som att komma hem till en bebodd lya (frånsett katterna då), att inhandla mat tillsammans, planera helgen tillsammans, göra utflykter tillsammans,kanske till och med gräla ibland.

Allt jag gör är jag ensam om. Jag städar själv, jag tittar på TV själv, jag promenerar själv, jag handlar själv, jag betalar räkningar själv osv osv.......

Några av de där sakerna gör jag förstås ibland tillsammans med andra, men inte med en partner. Jag saknar också att kunna prata om saker jag varit med om, att bearbeta, tillsammans med en partner. På ett vuxet sätt får jag väl tillägga då, eftersom jag har lite dålig erfarenhet av just detta.

Tänk att få vara ihop med en man som kan acceptera mig som jag är, som låter mig göra saker jag älskar att göra, som står ut med att jag är lite nervig, som inte förlöjligar mig, som behandlar mig med respekt. Finns det såna män? Ja, det vet jag att det finns men jag har ännu inte träffat någon sån man som råkar fatta tycke för mig och det känner jag av just nu.

Känner mig sorgsen över det.

Jag vill verkligen inte vara ensam resten av livet. Det är så TRÅKIGT.

Så där ja.

Nu har jag hasplat ur mig detta. Undrar om det kommer att kännas bättre nu?!    

Och gott folk, ni som råkar läsa detta trista inlägg, kom ihåg:

detta är en KÄNSLA jag har och känslor kommer och går, så imorgon kanske jag är överlycklig över att få rå om mig själv.   

Mindfulness!

 

 

Av Margita - 28 november 2012 17:53

Nu närmar det sig första advent och jag får tillstå att jag älskar denna tid. När det är som mörkast och tristast vad gäller vädret så kan jag få pynta lite med ljus och annat. Allt för att få det mysigt och känna lite värme i mörkret. 

Adventstiden har blivit som en lång försmak av julen. Så var det aldrig förr, men jag gillar verkligen det här med adventsträffar och förberedelser inför julen. Men jag är noga med att bara göra sånt som jag själv tycker är roligt, annars kan det lätt bli ett tvång och så är det inte lika roligt längre.

I min familj och bland vänner är det också en tid med många födelsedagar. Min pappa blev 83 år för några dagar sen, min syster fyller snart och hennes son och en vän uppe i Strömstad blir snart 60 år. 

Som ni kanske märkt har jag nu julpyntat även min blogg och adventsstjärnan (en av dem) är redan tänd i vardagsrummet.   

 

Vad tycker ni om adventstiden?   

Av Margita - 28 november 2012 08:24

Huva vad jag blev skrämd i morse! 

Går och tänder lampan i vardagsrummet och på väg tillbaka till köket så bara jag ser en skugga nedanför mina fötter och jag snubblar och ramlar rätt ner på golvet! AJ! 

Den skyldige? Caelyn förstås - min kattunge som älskar att springa framför fötterna. Rent livsfarligt.   Nu har jag ont i höger knä men det kunde ju gå betydligt värre. 

Kanske man kan kalla det platt fall?!   

Stackars Caelyn är rädd för mig nu, vilket inte är konstigt. Underlig matte som bara slänger sig ner på golvet så där med en duns! 

 


Av Margita - 27 november 2012 13:22

Lyckliga jag har fått en Liebster Award av min härliga bloggvän Vivi Tack ska du ha! 

 

 

Med detta följer att jag ska svara på medföljande frågor och skicka awarden vidare till 5 andra bloggare.

 

Drömresa?

Jag har två drömresor just nu. Den ena går till Cypern för ett stundande bröllop 2013 mellan min systerson och hans tjej som har sina rötter där. 

Den andra går till norra Californien där två av mina amerikanska kusiner bor. 

 

Favoritsysselsättning?

 

Tveklöst datorn och dansa zumba!

 

Hur många gånger går du in på Facebook per dag?

 

Hmmm....måste erkänna att det blir mänga gånger, kanske 4-6 gånger?!

 

Vad önskar du dig i julklapp?

God mat och trevlig samvaro i familjen. Gärna god choklad och pengar också!   

 

Favoritmat på julbordet?

 

Rödkålssalladen kan jag inte vara utan och julkryddade köttbullar.


Drömyrke?


Konstnär av något slag.


Favorittidning/magasin?


Hmmm....har ingen sån favorit.


Favoritplats i Sverige?


Det måste ju bli Grebbestad i norra Bohuslän.


Thaimat, grekiskt, italienskt eller svensk husmanskost?


Svår fråga. En blandning av allt kanske? Medelhavsmat är gott.   


Favoritdesigner?


Har inget ordentligt svar där heller. 


Vad gör dig lycklig en måndag?


Helt klart min älskade Zumbaträning!!


Vad driver dig att skriva blogg varje dag?


En blandning av att få skriva av sig, kommunicera med andra människor och att få en "identitet", en bloggare! 


Om du fick välja själv, vart skulle du då vilja bo?


Då skulle jag bo i en stuga med gott om utrymme för ett katteri. Stugan har en trädgård där jag kan odla och njuta av växtlighet. Stugan ligger vid havet i Bohuslän, frågan är var.....kanske på Tjörn, då är det fortfarande ganska nära till Göteborg. Men egentligen skulle jag vilja att det var Grebbestad...men det blir så långt till Götet då...  


Stadsbrutta eller lanttös?


Haha...helt klart en lanttös!


Vilken är din största tillgång enligt dig själv?


Min empatiska förmåga och att kunna lyssna på människor.


Vilken är din största tillgång enligt andra tror du?


Att jag är lättsam och har humor.


Favoritmat?


Mat från medelhavet - Grekisk, italiensk, turkisk och libanesisk.


Har du någon kändis du är inspirerad av?


Jag gillar ju Cesar Milan och hans tänk kring hundar. Sen finns det förstås otroligt många människor genom tiderna som inspirerat mig, som t.ex Martin Luther King, Gandhi, Leonardo da Vinci....listan kan göras hur lång som helst så jag slutar med Leo, han är jag nämligen helt fascinerad av! 


Tror du på tankens kraft?


Ja, till viss del gör jag det. Men inte när det kommer till att bota sjukdom. Är man sjuk så är man. Det man eventuellt kan påverka vid en cancer, till exempel, är hur man upplever det hela  kring sjukdom och behandling. Däremot kan inte tanken göra så att man blir frisk! 


Vart vill du åka på semester nästa gång?


Jag skulle gärna ta en liten tripp till London, lantis som jag är!   


Vad är lyx för dig?


Att ha en odlingslott!   


Nu till de fem fina bloggarna som jag vill ska få denna award

 

Min dotter Ellens blogg

Lilla Pys

Dalatussan

Gittans Livspussel

Kiwielin



 

  

Av Margita - 27 november 2012 11:11

Orsaken till att jag fick så många läsare igår var tydligen att TV-programmet "Pengarna på bordet" hade någonting som handlade om vanligaste kattnamnet.

Så då får jag tacka dels själva programmet för att de lade fram frågan, men framför allt google som lade upp mig näst högst upp på söklistan! 

Wow!

  

Av Margita - 26 november 2012 22:31

Men vad händer??   

Gick in på bloggplatsen och kollade min statistik och får till min stora förvåning se att jag idag hitills haft 118 besökare!! Helt galet!!!!   

Sen kollade jag trafiken och det visade sig att de flesta kommer från google search "vanligaste kattnamnet"......jag fattar ingenting.....men det är ju jätteroligt om så många hittat hit och jag hoppas förstås att några stannar!!   


Av Margita - 25 november 2012 12:09

Ja, de är ju inte mina längre....

men ändå.....

och när jag får rapporter om dem och bilder så blir jag förstås jätteglad!

Här är några.


Alija Aslan som bor i Kinnahult.   

   

Arash som bor i Göteborg   

 

Hos Arash bor också hans halvsyster Bryony    

 


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards