S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 24 september 2010

Ledare i Borås Tidning den 20 september 2010

Av Margita - 24 september 2010 17:33

Tar mig friheten att citera ur en ledare i BT där Katarina Larsson redogör för den uppkomna situationen i valet. BT är en borgerlig tidning, det kan vara bra att veta.

Rubriken lyder: Jubel, trots allt.

Tredje stycket in i ledaren låter så här:

"Sahlin har i valrörelsen målat en bild av ett Sverige där klyftorna ökat, där sjuka lämnats åt sitt öde och där regeringen inte brytt sig om ungdomsarbetslösheten. Hade beskrivningen varit riktig borde väljarna ha sökt sig till henne och de rödgrönas vidlyftiga löften om mer av allt. "

Jag blev mycket upprörd och sårad av att läsa ovanstående. Var tvungen att skriva till Katarina för att berätta om min situation och hur fel jag tycker hon har. Får se om jag får någon reaktion på mejlet.

Det värsta är att jag tror inte svenska folket har förstått att rätten att vara sjuk har tagits ifrån oss. Alliansens arbetslinje går ut på att hålla sig frisk. Skulle du bli sjuk har du ca 1 år på dig att bli arbetsför. Är du inte det då, ja, då åker du ur systemet! Du får ingen ersättning! Vad gör du då? Du söker kanske socialbidrag. OM du ska få socialbidrag måste du idag ha 0 kr i inkomst. Vad betyder det? Jo, du måste sälja ALLT du har av värde: smycken, aktier, besparingar, t.om lägenhet om du bor i bostadrätt eller hus om du bor i sådant.

Sen när du ätit upp allt detta och du står där med 0 kr och ingenstans att bo, då är du välkommen till socialkontoret! 

Detta är bisarrt och fruktansvärt. Det är förnedring och det är inte värdigt ett rikt land som Sverige.

Nedanstående är det mejl jag skrev till Katarina på BT.


Hej Katarina!
Måste för min egen heders skull få ge dig respons på den ledare du
skrev i BT måndagen den 20 september 2010.
Rubriken lyder: Jubel, trots allt.
Det är detta stycke jag reagerat mot:
"Sahlin har i valrörelsen målat en bild av ett Sverige där klyftorna
ökat, där sjuka lämnats åt sitt öde och där regeringen inte brytt sig
om ungdomsarbetslösheten. Hade beskrivningen varit riktig borde
väljarna ha sökt sig till henne och de rödgrönas vidlyftiga löften om
mer av allt."
Du ska veta att det gjorde ont i mig när jag läste detta. Känner mig
förnedrad och skymfad.
TYVÄRR har Sahlin rätt. Många med mig har faktiskt blivit lämnade i
sticket i och med den nya lagen som trädde i kraft den 1 juli förra
året. Det håller på att bildas en ny underklass i vårt land. De vars
sjukersättning har gått ut har INTE fått den hjälp de skulle behöva i
form av rehabilitering. Vi har istället blivit flyttade från
försäkringskassan till arbetsförmedlingen. På arbetsförmedlingen är de
som stora frågetecken.
I mitt fall var det så att jag fick avslag på min begäran om
sjukersättning på halvtid trots att TVÅ OLIKA läkare bedömt min
situation som att jag klarar högst deltid. Försäkringskassan tog
alltså beslut över mitt huvud och har kastat ut onödiga pengar på
utredning hos läkarna. De var ju inget värda.
Det är att strunta totalt i läkarnas kunnighet och en väldig
nonchalans. Jag förstår ju att det måste bero på att försäkringskassan
fått order om att minska sjukskrivningarna och det har ju minskat nu.
MEN, med detta har det också uppstått en situation med människor som
inte längre ingår i systemet. Om det nu är så att alla i Alliansen
tycker att det är ok, då undrar jag var vi hamnar till slut.
Titta gärna på bifogade länkar.
Med all respekt för dina åsikter -
Mvh
Margita Andersson

&hl=sv_SE&fs=1&">

&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="304">



 
 
Ingen bild

Anna-Maria J

26 september 2010 17:32

Bra att du skrev tillbaka.
Vi protesterar nog för lite i Sverige.
Det är en orättvis tillbaka gång i de nya sjukreglerna med utförsäkring.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards