S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 9 april 2011

Allergi och Sibirisk katt

Av Margita - 9 april 2011 13:37

Det sägs ju att många fler allergiker än vanligt tål den sibiriska katten och nu har jag fått hopp igen!  

Under vintern har jag haft ett antal besökare med allergier och ingen har tålt mina katter. Den allergiska reaktionen kom ganska snabbt, efter ca 10 minuter. Det har verkligen varit tråkigt. jag gav nästan upp.  

Men! Så har jag nu haft två olika familjer med allergi och till min oerhörda glädje har bägge tålt mina katter! Ingen reaktion alls!  

Nu slog det mig: är allergin årstidsbunden?? Någon som märkt skillnad på reaktion beroende på vilken årstid det är?

  

 
 
Bellan

Bellan

9 april 2011 15:42

Det verkar skumt.... eller också har du bara haft otur med vilka som kommit till dig för att testa. En del allergiker tål ju inte sibiren heller. Skulle vara intressant om det kom fram lite mer forskningsfakta om allergenet i samband med sibiriska katter.
Vi har haft våran sibir i 15 månader nu och sonen har inte visat några som helst tecken på allergi. Han är väldigt allergisk mot katter annars.
Kan det vara skillnad på sibir och sibir också?? Vi har bestämt oss för att skaffa en till, men tankarna finns där - tänk om han inte tål den??
Intressant är det iaf!

Kram på dig!
//Bellan

http://bellan-autism-adhd.blogspot.com

Margita

9 april 2011 22:23

Det verkar som att det lutar åt att det är 50-50. En del allergiker tål inte sibbarna och andra gör det.
Det är absolut så att sibbarna producerar olika mängd allergener och att människan i sin tur reagerar olika på detta. Komplicerat är det och visst vore det underbart om de kunde komma fram till en lösning! :)
Fantastiskt när det fungerar!! :)
Kram tillbaka.
Imorgon verkar vi få en härligt solig vårdag!

 
Lotta

Lotta

10 april 2011 10:37

Det bästa är ju att testa sin allergi mot katter under höst/vinter då många även är pollenallergiska. Det är viktigt också att man är helt frisk när man besöker testhem då en del känner av sibbarna när de är förkylda.

http://clarellis-sibbar.bloggplatsen.se

Margita

11 april 2011 21:01

Ja just det. Det är klart att det är bättre att testa under vintern. Har jag faktiskt inte tänkt på ;)

 
Jenny

Jenny

10 april 2011 12:13

Låter konstigt, för att för mig är allergier alltid värre under pollensäsongen.
Men samtidigt - är man pollenallergiker tar man ju ofta medicin för det vilket man inte gör på vintern. Kanske folk reagerar värre på vintern för att de inte tar några antihistaminer?

http://jennyelin.bloggplatsen.se

Margita

11 april 2011 21:03

Ja, har ingen aning faktiskt. Den som tålde mina katter har pollenallergi och hade inte börjat med sina mediciner. Han tålde katterna....

 
petra

petra

11 april 2011 15:03

jag tror det kan vara lite skillnad på sibirier. jag kände av dina sibbar mer än svintos uppfödares. nu känner jag inte av svinto alls, men gjorde det i början, vilket jag tror kan ha att göra med att man "chockas" av att utsättas för katten hela tiden vilket man inte är van vid. men sen kanske inte alla vänjer sig som jag.

sen tror jag vissa allergiker kan vara känsligare vår o sommar i o med pollen. svårt att veta då vilket av det man känner av :P

http://kattensvinto.wordpress.com

Margita

11 april 2011 21:06

Det är nog väldigt individuellt det där med allergin. Skönt att du tål Svinto!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards