S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

Vilken dag!! 19 juni - B-kullens födelsedag! :)

Av Margita - 19 juni 2011 19:42

Först av allt:

Allt är ok.  

Detta var en dramatisk dag! Jag har lite huvudvärk och det brukar jag aldrig ha. Känner mig helt slut känslomässigt. Det här är vad som har hänt:

Vaknade i morse vid 7-tiden av att Alice skrek. Hon hade lagt sig i en pytteliten kartong i vardagsrummet. Jag hämtade hennes bolåda och så fick hon föda i den här inne i rummet. 

Ca 7.10 föddes en hane. Han kom snällt ut och började dia direkt. Han diade rejält kan jag säga! 

Vid 8-tiden såg det ut som det tänkte komma en till men inget hände...och inget.....och inget....

När klockan var 12 ringde jag Blå Stjärnan och rådgjorde med dem. Jag fick komma in och Alice blev röntgad. Det visade sig att det låg 3 kattungar kvar därinne precis som jag misstänkt. Jag kände ju sparkar! 

Veterinären tog en massa tester för att kolla att allt var ok och det var det. Alice hade ingen anledning till att ha svaga värkar (även om det visade sig att hon faktiskt hade det). Men kattungarna låg fortfarande kvar i livmoderna, alltså i "rören" och inte i förlossningskanalen,

Vi kom överens om att jag skulle åka hem och avvakta. Bägge hoppades vi förstås på att det skulle komma igång.

Väl hemma så blev jag mer och mer orolig eftersom värkarbetet verkade stanna av helt och hållet. Jag vet att det inte behöver betyda något men nu är jag en orolig typ så när klockan var 3 ringde jag igen till Blå Stjärnan och då hade jag bestämt mig för kejsarsnitt.

Så vi åkte in igen, min snälla granne (TACK SIV, som kör mig både hit och dit) och jag och Alice och lille Bolo Bolo, som jag döpt honom till.

Det blev ultraljud den här gången för att se om de levde och hur många de var. Tre små hjärtan slog för fullt till min stora glädje!! 

Vi diskuterade lite, veterinären och jag, och kom bägge fram till att kejsarsnitt var nödvändigt. Värkarbetet hade stannat av helt och kanske det skulle kommit igång men jag ville inte riskera att förlora kattungarna för den risken fanns också.

Så det blev kejsarsnitt. Siv och jag satt och väntade på Blå Stjärnan och jag hade lille Bolo Bolo vid bröstet under hela tiden.  

Operationen började ca halv 5 och när klockan började närma sig 6 blev jag orolig igen. Tänk om det hade hänt något tråkigt!  

Till slut hör vi någon som kommer mot väntrummet. Jag tittar stint mot veterinären för att läsa av hennes ansiktsuttryck. HON SER GLAD UT!!!

In kommer tre små underverk, så söta och fina, och nu när jag skriver detta så börjar jag nästan gråta. All spänning börjar försvinna, för vet ni vad?

Alice, som var rejält omtöcknad när hon kom hem, brydde sig inte om ungarna först. Jag fick massera ungarna och la in en värmedyna till dem så de inte blir kalla. Sen fick jag tipset av Agnes uppfödare (Tack Sissel!) att smeta på lite mjölkersättning på några spenar för att locka dit ungarna. Jag gjorde så och eftersom två av dem redan hittat rätt så verkade det som att lite extra konstgjord mjölk gjorde susen - för nu - Alice slickar ungarna och de diar henne och jag kan slappna av!!!    Fast jag kommer ändå att vara vid bolådan stup i kvarten för att se att allt är ok och för att de är så fantastiska att titta på! 

Så VÄLKOMMEN BLOSSOM-kullen!

Det blev:

2, eventuellt 3 honor och 1 eller 2 hanar.

Mer info om kullen kommer imorgon. Nu ska jag försöka slappna av! 

 
 
Ingen bild

Kristina

19 juni 2011 20:32

Stort GRATTIS till B-kullen!! Så härligt att det gick bra trots dramatiken. :=D

Margita

19 juni 2011 20:44

Tack Kristina! Det var dramatiskt, men lärorikt. Nu är jag så trött och det är Alice också men hon tar så fint hand om ungarna nu!

 
Bellan

Bellan

19 juni 2011 20:39

Härligt att allt gick bra till slut!♥ Förstår om du har huvudvärk efter den här dagen.
Grattis till de små! Ska bli kul att se bilder på dem framöver, väntar redan!
Kram!!
//Bellan

http://bellan-autism-adhd.blogspot.com

Margita

19 juni 2011 20:51

Tack Bellan!
Så skönt att det gick bra ändå!! Är helt slut nu, men glad! :)

 
Ingen bild

Jennifer

19 juni 2011 20:39

Åh, vad skönt att se att allt gått bra till slut! Hoppas att ni alla kommit iordning hemma nu och myser ordentligt! =)

Margita

19 juni 2011 20:52

Tack Jennifer!
Ja, nu ska vi bara mysa, hela bunten!!! :)

 
Lotta

Lotta

19 juni 2011 20:43

Grattis till kattungarna!
Att inte veterinären försökte med kalkdropp & oxycotin-spruta innan snitt om nu kattungarna låg rätt? Cassis fick det vid första kullen när värkarna avtog och då tog det bara 20 minuter innan första ungen kom ut och sedan kom de andra i snabb takt.

http://clarellis-sibbar.bloggplatsen.se

Margita

19 juni 2011 20:48

Tack Lotta!
Fast de testade kalkhalten och den var ok, så jag antar att det var därför hon inte valde att göra som du säger? För jag tror det var på tal (jag är lite uppskärrad fortfarande ;) alla värden var ok, det togs flera tester, bland annat kalkhalten. Sen pratade veterinären också om att kattungarna visserligen låg rätt men de låg inte i förlossningskanalen och då skulle det vara säkrare att göra kejsarsnitt.

 
Mira Laurent

Mira Laurent

19 juni 2011 21:06

Vad bra att det till sist blev ett lyckligt slut!!! =) Och jag är glad att du äntligen fick några honor... (Men jag är glad att det iaf blev 1 hane;)). Ta hand om er mycket nu!!!!!Mys, mys, mys... Ska bli kul att få se dom och att få träffa dom längre fram =D=D
Kram

http://mirabellasawyer.bloggplatsen.se

Margita

19 juni 2011 21:11

Tack Mira! Ja, jag är så lättad nu, speciellt som Alice har börjat slicka kattungarna och att de diar! Då är allt som det ska! :)
Jag är helt slut nu, men väldigt glad, och kanske kanske det är 3 honor....hihi ;)

 
Mira Laurent

Mira Laurent

19 juni 2011 22:15

Hihi!! Jag skicka några SMS under dagen när jag inte
hade tillgång till dator, jag var så nyfiken och det bjöd
ju på mer drama än man trodde.
Så du vet alltså inte säkert på en av ungarna om det är hane eller hona? Jag är iaf glad att det blev en hane iaf, vill gärna ha en hane, men personligheten på katten är viktigare än könet!
Men glad iaf! Och ta väl hand om er nu! Verkar som du gjort ett bra jobb idag och hanterat situationen! Haha alla ni jobbat hårt idag du, Alice och de söta kattungarna!!!

http://www.mirabellasawyer.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

daniella

19 juni 2011 22:47

Vad härligt att allt gick bra, har varit lite orolig för er skull! Grattis :)

 
Ann-Katrin

Ann-Katrin

20 juni 2011 06:40

Så underbart att allt gick bra och att ni är hemma igen. Ta hand om dig nu och snart kan du njuta utan oro. Grattis till de små fina!

http://www.laghamras.se

 
Vivi

Vivi

20 juni 2011 09:25

Nämen Margita din stackare, vilken dramatik och jag kan ju verkligen säga att jag vet precis hur du känner det och det var jättebra av dig att åka in igen, annars hade det kanske slutat som för oss :(
Stort grattis till dig och sträck på dig för du är en väldigt duktig matte !!! :)
Kramar !!

http://www.missvivis.se

Margita

20 juni 2011 10:19

Tack snälla Vivi!! Ja, du vet ju hur det känns :( Även om man gör allt rätt så kan det bli fel. Det är naturens lag. Som är hård ;)
En av honorna klarade sig inte.....läs min blogg. Usch, sorgligt! :( men jag får lägga krutet på de 3 som är kvar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards