S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 7 juli 2014

Skåneresan - del 3

Av Margita - 7 juli 2014 12:46

Efter besöket vid Alnarps lantbruksuniversitet var det dags att besöka ännu en privatträdgård.

Denna privata trädgårds ägare är välkänd bland alla trädgårdsfreakar!   

Han heter Åke Truedsson och är känd från TV och han har också författat en hel massa trädgårdsböcker. Mest om tomater, som är hans absoluta favoritgrönsak, men även om vitlök och grönsaker i allmänhet.


Här är några av de böcker han skrivit.

       

Om du är intresserad av odling och framför allt av ekologisk och sund odling så rekommenderar jag dig att gå med i Åkes tomatklubb och vitlöksklubb!

Läs mer här!


Vi hade lite besvär med att hitta till Åke i Vellinge men med gemensamma krafter så kom vi till slut fram!

Han bor med sin familj i ett äkta skånskt hus, så vackert intill en åker och med en väderkvarn som granne.

Denna plats har Åke bara haft i 6 år, tror jag det var, och  när man hör det så häpnar man. Han måste ha jobbat varje ledig stund, för det finns verkligen ALLT i denna trädgård! 

Lite draghjälp har han väl av den skånska myllan, för det växer så det knakar där nere i söder. Men han nämner också att det går åt massor med naturgödsel!!   


En annan fundering som kom upp bland oss deltagare var hur han kan leva på detta?! Men det vet jag inte var vi fick det ifrån, att han skulle leva på det.....jag har googlat och hittat info om honom och tydligen arbetar han som kemist, så detta med trädgård är hans fritidssyssla. 

Läs mer här om hur Åke tänker om trädgård. Me like!!   


Del av trädgården och huset.

    

Vi blev guidade av Åke och fick en hel del kunskap i oss. Fast jag hörde tyvärr inte allt han sa, dels för att jag var så upptagen av att fota och bara smälta alla härligheter och dels för att det blåste och jag hade svårt att höra vad han sa. Men det gör ingenting alls!


Här samlas vi alla för att lyssna till vår guru!  Skäggige mannen är Åke. 

    

 

Åke är speciell för hans odlingar är samtidgt finurliga experiment. Han testar massor av olika sorter av till exempel krusbär,vinbär, äpple och tomater och allt möjligt verkar det som. Allt för att hitta den ultimata plantan som trivs och är frisk i vårt klimat. Sånt gillar jag!!  

Här har han krusbär i långa rader, alla olika sorter om jag uppfattade rätt.

 


Det spännande med att besöka andras trädgårdar är all inspiration och ideér man får. Som det här arrangemanget till exempel. 

Pinnar i en rundel, nåt slags nät runt om och vips så har man ett snyggt stöd för ärterna. Denna idé tar jag med mig till odlingen.

 


I Åkes trädgård växer även en hel massa fruktträd.

Till exempel persika, jag tror det var det, eller var det nektarin?

   

Detta är en kiwispaljé

 

Tayberries, såna vill jag också ha! 

Dottern står vakt!   Ni ser, det är inga små mängder....det är överflöd av allt!

  

En damm håller på att ställas i ordning intill äppelträdgården (som bestod av minst 10-20 träd)

 

Tog ju ingen bild på växthuset! Där odlades mängder och jag menar verkligen mängder av tomater.

Ni får nöja er med denna bild av tomatodlingen invid huset.

,     


En vitlökskurs skulle hållas senare och här ligger en massa olika sorter av vitlök.

 

Bilder från delen där äppleträden växer. Fulla med frukt förstås!

     

Så här ska min trädgård se ut. En blandning av nyttigt och vackert. 

Tack Åke för att vi fick komma och se hela härligheten!

Och nej, jag är inte alls avundsjuk!!   


Lite fler blandade bilder!

           




 
 
Life of Johanna

Life of Johanna

7 juli 2014 19:06

Ja, det skall bli riktigt skönt med fyra veckors semester :)

Alnarp måste jag besöka någon gång

http://lifeofjohanna.se

 
luvcatz

luvcatz

8 juli 2014 22:43

Härligt va ni hnn med :)

Fantastiska bilder :)

http://www.luvcatz.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards