S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under januari 2015

Av Margita - 11 januari 2015 13:53

Blåsigt!


Så blev då äntligen en stormvarning befogad.   

Egon var inte att leka med han....


Jisses vad det blåste. Dock var han inte lika stark som Gudrun och det tackar vi för.


Inga större skador här i närheten, men i Göteborg är det mycket översvämningar, tak som blåst av och träd som fällts.


Var lite orolig ett tag för mitt stora fönster i vardagsrummet. Vinden låg på bra där och de skakade och skallrade. Huva.


Människan är bra liten när vädrets makter slår till.


 

Bild: Frida Winter, GP

Av Margita - 10 januari 2015 13:07


JULI

             

               

AUGUSTI

           

           

SEPTEMBER

                       

OKTOBER

                   

 

NOVEMBER

               

DECEMBER

                   

     

Som ni ser skiftar vädret verkligen... 

Av Margita - 9 januari 2015 16:04




JANUARI

          

FEBRUARI

      

MARS

                 


APRIL

                  

MAJ

                         

 

           

JUNI

       ,                      




Av Margita - 8 januari 2015 15:01

Dagarna pinnar på som vanligt och jag har hållit igång med min träning.

Börjar bli riktigt stolt över mig själv!   


Däremellan blir jag bjuden på god mat och diverse godsaker så några kilon försvinner knappast. Men fettet börjar fördela sig bra....  


Igår kväll var jag hos en trädgårdskompis och avnjöt en hiskeligt god soppa. Vi var ett gäng från växthusgruppen. 

Satt i ett uterum med golvvärme. Det ni! Var hur mysigt som helst.

Tack Ingrid! 


Vädret har verkligen skiftat på sistone. Snö, regn, och regn igen. Mulet och sol och mulet och mulet....


Just nu regnar det igen och det är så mörkt. Mörket vänjer jag mig aldrig vid, tycker det är väldigt svårt, men nu vänder det i alla fall.


Faktum är att det är såpass varmt så när solen råkar skina, ja då får jag ju vårkänslor! Tydligen naturen också för fåglarna småsjunger och vårlökarna börjar kika upp ur jorden.


I brist på snö och sol idag så plockar jag fram några bilder från hur det såg ut för några veckor sen.

 

     

Min så kallade "Ridstallrunda"   

Söta och vackra hästar att njuta av. 

Av Margita - 5 januari 2015 09:51

Solen skiner, någon minusgrad och...


Zumban börjar för säsongen!   

 

 

Av Margita - 4 januari 2015 19:45

Nu har jag läst ut den här boken....

  

....och jag rörs till tårar. 


Det är en så vacker och fin berättelse ur verkligheten.

 

Boken är skriven av James Bowen, en kille som varit herionberoende. 

Det är en ganska lång historia, men den får du själv läsa i boken...

men för att göra den extremt kort:

 

en hemlös katt får ett kärleksfullt hem hos en fd hemlös kille som, när de träffas, är i en fas av att försöka bli drogfri.


Om du inte redan läst denna bok, så gör det gärna!


Den bekräftar för mig det jag redan vet, eftersom jag lever med en katt:

de är kloka och en del katter är helt klart väldigt intelligenta.


Det är också så att en katt kan vara en nyckel för återhämtning.

James beskriver det så bra i sin bok och jag blir så tagen. 


För James handlade det om ett drogberoende. För mig handlade det om panikångest.

Att jag skaffade katt när jag mådde som sämst var det bästa jag kunde göra, ihop med alla andra verktyg jag fick hos psykolog och läkare.


Katterna gjorde att jag var tvungen att komma tillbaka till verkligheten flera gånger om dan. Det fanns nämligen en annan skrämmande verklighet i mitt huvud som blev allt starkare, men katterna bröt det mönstret.   


Det finns ett avsnitt i boken som gjorde mig speciellt rörd eftersom jag kände igen mig så väl:


James är mitt uppe i en avgiftningsprocedur och har svår abstinens och "han" i texten nedan är alltså katten Bob.

 

"Det var som om han visste vad jag kände. Ibland dåsade jag till och han kom fram och satte ansiktet tätt intill mitt, som för att säga: "Hur är det, kompis? Jag finns här om du behöver mig."

Andra gånger satt han bara hos mig, spann, gned svansen mot mig och slickade mig i ansiktet då och då. Medan jag gled in i och ut ur ett märkligt, hallucinatoriskt universum var han min verklighetsförankring".


Katten Bob och James finns på Facebook om du vill följa dem.

Klicka här så kommer du dit.


På Youtube finns också många klipp med James och Bob i olika sammanhang.


Här är några jag valt ut:

Den första berättar kortfattat hela historien.

och i den här videon ser man att Bob älskar att vara i närheten av James. Det är en mycket speciell katt och jag älskar både katten och James!     


Sen deras första bok har det kommit ut fler men de har jag kvar att läsa.

Av Margita - 3 januari 2015 17:00

Jag var ju med på en tävling på mitt gym som varade hela december.


Om man tränade 3 gånger i veckan och registrerade detta varje gång på kortet ni ser på bilden, ja, då hade man chans på en julklapp.

Jag vann inte något och det hade jag inte räknat med heller....däremot vann jag på ett annat och mycket bättre sätt!


Jag tog chansen att vara med i utmaningen bara för att jag ville få in en vana att gå till gymmet 3 gånger i veckan. 


Jag tror jag har lyckats! Har fortsatt att gå, kroppen skriker efter det! 


Det är en så härlig känsla. Har börjat tävla mot mig själv för att få upp konditionen.


Mitt nya träningsschema ser ut så här:


Måndag: zumba och styrketräning


Onsdag: Löp/jogging på löpband eller cykling 30 minuter i olika konditionsprogram (sammanlagt blir det ca 3 km) , rodd 2 km och styrketräning.


Fredag: ser likadant ut som på onsdag.


Min träning går ut på att jag vill ha bra kondition och uthållighet, bra styrka och god balans.

Det är min främsta anledning till att jag  tränar.


Jag märker att jag får mer energi och när jag gör saker går det mycket lättare.


Hurra för träning!   


 

   

Av Margita - 2 januari 2015 16:19

Min nyårsafton var verklig jätterolig.

Jag var bjuden till en gammal vän som jag och min syster känt sen barnsben.

Med var också ett par som de andra umgåtts med sen ungdomen.

Jag har också träffat de genom åren men inte lika ofta eftersom jag har bott lite för långt bort under några år.


Men jisses vad vi skrattade och betedde oss denna afton!!   

Jag tycker nog att det påminde väldigt mycket om våra tidiga ungdomsträffar! 

Skillnaden var kanske att vi nu skrattade lite åt våra tillkortakommanden pga vår ålder och vi ser fram mot att träffas i en snar framtid tillsammans med våra rullatorer!     


Vi pratar också väldigt mycket politik och samhällsfrågor, precis som under 1970-talet. Ränderna går liksom aldrig ur...


Jag hade så trevligt och det är så härligt att få skratta och vara lite barnslig ihop med andra. Speciellt roligt är det att vi känt varann så länge.


Här skålar vi in år 2015 och det var ungefär så här vi lät hela tiden...  

Vi står på värdparets altan och har hela staden Kungälv nedanför oss.


 

Maten! Ja, maten.....den var himmelskt god!!

Tack H och A för förrätten, tack P o M för huvudrätten och tack syster för efterrätten. Tackar mig själv för salladen! 


Det var gudomligt gott alltihopa!


Till förrätt fick vi stekt pilgrimsmussla med rostad skinka och knaprig sallad. SÅ GOTT!


Sen kom huvudrätten, och den var minst lika god!


Porterstek med underbar haricort vert, gröna ärter och potatisgratäng.


och efterrätten....det var nog den godaste paj jag nånsin ätit!


Leila Lindholms "Banoffee pie".

Farligt god!!!

 

Se recept HÄR!

 

Efter maten spelades det "När då då"? Ett riktigt roligt spel som jag kan rekommendera!

  

Hemma hos värdparet bor också katten Alice. Hon är en alldeles speciell liten tjej. Mysig till sättet och hennes svans är lite rolig...den är ständigt krökt. Har tyvärr ingen bild på det men väl på tjejen själv.

    


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards